Ansatte i arbeid med nettet

Fordeling av ledig kapasitet i nettet

Det er flere steg på veien frem til tilknytning i nettet – fra kunde starter å jobbe med et prosjekt til nettavtalen er inngått og kunde kan knytte seg til nettet. Noen steder i nettområdet er det ledig kapasitet til ny produksjon eller forbruk, mens andre steder kan det være begrenset kapasitet eller kapasitetskø for store effekter.

Søknad om kapasitet

I cirka 30 % av alle innsendte installasjonsmeldinger, blir det søkt om 3x63A. 25kW er kanskje det som trengs i dag på en enebolig med elbil-lader, men trenger en sommerhytte den samme kapasiteten?

Vi oppfordrer installatørene til å søke om kun den effekten kunden faktisk trenger.

Elvia har mål om å være kundens partner i elektrifiseringen og vi oppfordrer derfor installatørene til å søke om kun den effekten kunden faktisk trenger. Strengere krav til IK-verdier og mindre kapasitet i lavspent distribusjonsnett, resulterer ofte i at kundene må betale en del for kapasiteten.

På større kretser kan en søknad om lavere effektuttak (eks. 3x40A) ofte godkjennes med en gang, mens en søknad om 3x63A resulterer i en større jobb der vi må forsterke nett og transformator. Dersom nettet må forsterkes vil kunde måtte betale sin andel av forsterkningen i form av et anleggsbidrag og selve arbeidet med forsterkningen vil også ta tid å få utført.

Tenk over følgene før det søkes om økning av effekt:

  • Er ønsket effekt i Elsmart tilsvarende installert effekt x samtidighetsfaktor hos kunde?

  • Trenger kunde å lade elbilen på to timer, eller kan elbil-lader styres med lastbalansering istedenfor at overlastvern økes hos kunde?

  • Hovedsikring går hos kunde når alt står på. Har noen kontrollert anlegget for skjevlast?

Prosjekter under 1 MW 

Elvia mottar henvendelse eller melding om installasjonsarbeid (MOI). MOI må sendes inn av elektroinstallatør. De fleste steder i nettet har Elvia holdt av kapasitet til vanlige strømkunder, slik at det som regel er kapasitet til prosjekter under 1 MW uten at store tiltak må gjøres i nettet.

Prosjekter over 1 MW

Fra 1. januar 2025 kom det krav om at alle prosjekter over 1 MW skal modenhetsvurderes. Alle kunder som forespør mer enn 1 MW må derfor sende inn en tilknytningsforespørsel og modenhetsvurderes før det kan sendes inn melding om installasjonsarbeid (MOI). Sendes det inn MOI (over 1 MW) uten bekreftelse på modenhetsvurdering vil meldingen avvises.

For tilknytningsforespørsler med punktlaster over 1 MW bruker  Elvia tilknytningsportalen «Tilko».
Meld inn tilknytningsforespørsler til Tilko her

I Tilko er det lagt opp til en ryddig og standardisert måte å dokumentere modenheten til sitt prosjekt. Der vil du også kunne se løpende kapasitetsstatus mtp. om kapasiteten er i kapasitetskø eller reservert både i Elvia og ev. Statnett sitt nett, dersom din sak er over 5 MW. 

Her er en oversikt over viktige milepæler i prosessen:

  1. Kunde sender forespørsel
    Kunde må kontakte Elvia om konkret behov for kapasitet i nettet ved å sende tilknytningsforespørsel til Tilko-portalen.

    Her må kunde fylle ut kontaktinformasjon, effektbehov, lokasjon, type sak (forbruk/produksjon osv).

    * Dersom dere ikke har en konkret tilknytningsforespørsel, men mer generelle spørsmål, ber vi om at dere sender inn skjema om teknisk henvendelse for videre veiledning. Det vil ikke være mulig å oppnå modenhet eller reservasjon gjennom denne fremgangsmåten.
    Se også tilknytning av større prosjekter. Gjelder forespørselen flere konkrete behov på forskjellige lokasjoner må det sendes én forespørsel per lokasjon.

  2. Veiledende vurdering av om tilknytning er driftsmessig forsvarlig
    Elvia gjør en veiledende vurdering av om tilknytningen er Driftsmessig Forsvarlig - dvs. om det er kapasitet til å koble til det omsøkte effektbehovet i Elvia sitt eksisterende nett. Det vil også gjøres en veiledende vurdering av tid og kostnad. Gjennom Tilko vil også Statnett gjøre sin egen veiledende vurdering dersom saken er over 5 MW.

  3. Prosess frem til reservasjon av kapasitet - modenhetsvurdering
    I Tilko er det lagt opp til en ryddig og standardisert måte å dokumentere modenheten til sitt prosjekt. Bestått modenhetsvurdering er et vilkår for å gå videre og reservere kapasitet eller få plass i en eventuell kapasitetskø. I Tilko vil du også kunne se løpende kapasitetsstatus mtp. om kapasiteten er i kapasitetskø eller reservert både i Elvia og ev. Statnett sitt nett, dersom din sak er over 5 MW.  

    Hvis kunden ønsker å gå videre, og oppfyller kriteriene for modenhet, starter dialogen om prosjektgjennomføringen med Elvia og det inngås en utrednings- og planleggingsavtale slik at Elvia kan utrede hvilke tiltak i nettet som må til for å kunne tilknytte kunden, eller ev. få plass i kapasitetskøen. Dette punktet gjelder ikke for prosjekter som er definert som «vanlige strømkunder». Kunden må forplikte seg til fremdriften gjennom inngåelse av avtale med Elvia. 

  4. Oppfølging av fremdrift

    Elvia følger jevnlig opp kundens fremdrift. Dersom kunden på et tidspunkt ikke ønsker å gå videre, ikke følger avtalt fremdrift eller betaling, kravene til modenhet etter Elvia sin vurdering ikke lengre er oppfylt, eller lignende, har Elvia rett til å fjerne kundens reservasjon av kapasitet / ta kundens prosjekt ut av køen. Reservert kapasitet vil da fristilles til andre kunder, slik at disse rykker frem i køen.

Mer informasjon