Fordeling av ledig kapasitet i nettet
Det er flere steg på veien frem til tilknytning i nettet – fra kunde starter å jobbe med et prosjekt til nettavtalen er inngått og kunde kan knytte seg til nettet. Noen steder i nettområdet er det ledig kapasitet til ny produksjon eller forbruk, mens andre steder kan det være begrenset kapasitet eller kapasitetskø for store effekter.
Søknad om kapasitet
I cirka 30 % av alle innsendte installasjonsmeldinger, blir det søkt om 3x63A. 25kW er kanskje det som trengs i dag på en enebolig med elbil-lader, men trenger en sommerhytte den samme kapasiteten?
Vi oppfordrer installatørene til å søke om kun den effekten kunden faktisk trenger.
Elvia har mål om å være kundens partner i elektrifiseringen og vi oppfordrer derfor installatørene til å søke om kun den effekten kunden faktisk trenger. Strengere krav til IK-verdier og mindre kapasitet i lavspent distribusjonsnett, resulterer ofte i at kundene må betale en del for kapasiteten.
På større kretser kan en søknad om lavere effektuttak (eks. 3x40A) ofte godkjennes med en gang, mens en søknad om 3x63A resulterer i en større jobb der vi må forsterke nett og transformator. Dersom nettet må forsterkes vil kunde måtte betale sin andel av forsterkningen i form av et anleggsbidrag og selve arbeidet med forsterkningen vil også ta tid å få utført.
Tenk over følgene før det søkes om økning av effekt:
-
Er ønsket effekt i Elsmart tilsvarende installert effekt x samtidighetsfaktor hos kunde?
-
Trenger kunde å lade elbilen på to timer, eller kan elbil-lader styres med lastbalansering istedenfor at overlastvern økes hos kunde?
-
Hovedsikring går hos kunde når alt står på. Har noen kontrollert anlegget for skjevlast?
Prosjekter under 1 MW
Elvia mottar henvendelse eller melding om installasjonsarbeid (MOI). MOI må sendes inn av elektroinstallatør. De fleste steder i nettet har Elvia holdt av kapasitet til vanlige strømkunder, slik at det som regel er kapasitet til prosjekter under 1 MW uten at store tiltak må gjøres i nettet.
Prosjekter over 1 MW
Fra 1. januar 2025 kom det krav om at alle prosjekter over 1 MW skal modenhetsvurderes. Alle kunder som forespør mer enn 1 MW må derfor sende inn en tilknytningsforespørsel og modenhetsvurderes før det kan sendes inn melding om installasjonsarbeid (MOI). Sendes det inn MOI (over 1 MW) uten bekreftelse på modenhetsvurdering vil meldingen avvises.
For tilknytningsforespørsler med punktlaster over 1 MW bruker Elvia tilknytningsportalen «Tilko».
Meld inn tilknytningsforespørsler til Tilko her
I Tilko er det lagt opp til en ryddig og standardisert måte å dokumentere modenheten til sitt prosjekt. Der vil du også kunne se løpende kapasitetsstatus mtp. om kapasiteten er i kapasitetskø eller reservert både i Elvia og ev. Statnett sitt nett, dersom din sak er over 5 MW.
Her er en oversikt over viktige milepæler i prosessen:
-
Kunde sender forespørsel
Kunde må kontakte Elvia om konkret behov for kapasitet i nettet ved å sende tilknytningsforespørsel til Tilko-portalen.
Her må kunde fylle ut kontaktinformasjon, effektbehov, lokasjon, type sak (forbruk/produksjon osv).
* Dersom dere ikke har en konkret tilknytningsforespørsel, men mer generelle spørsmål, ber vi om at dere sender inn skjema om teknisk henvendelse for videre veiledning. Det vil ikke være mulig å oppnå modenhet eller reservasjon gjennom denne fremgangsmåten.
Se også tilknytning av større prosjekter. Gjelder forespørselen flere konkrete behov på forskjellige lokasjoner må det sendes én forespørsel per lokasjon. -
Veiledende vurdering av om tilknytning er driftsmessig forsvarlig
Elvia gjør en veiledende vurdering av om tilknytningen er Driftsmessig Forsvarlig - dvs. om det er kapasitet til å koble til det omsøkte effektbehovet i Elvia sitt eksisterende nett. Det vil også gjøres en veiledende vurdering av tid og kostnad. Gjennom Tilko vil også Statnett gjøre sin egen veiledende vurdering dersom saken er over 5 MW. -
Prosess frem til reservasjon av kapasitet - modenhetsvurdering
I Tilko er det lagt opp til en ryddig og standardisert måte å dokumentere modenheten til sitt prosjekt. Bestått modenhetsvurdering er et vilkår for å gå videre og reservere kapasitet eller få plass i en eventuell kapasitetskø. I Tilko vil du også kunne se løpende kapasitetsstatus mtp. om kapasiteten er i kapasitetskø eller reservert både i Elvia og ev. Statnett sitt nett, dersom din sak er over 5 MW.Hvis kunden ønsker å gå videre, og oppfyller kriteriene for modenhet, starter dialogen om prosjektgjennomføringen med Elvia og det inngås en utrednings- og planleggingsavtale slik at Elvia kan utrede hvilke tiltak i nettet som må til for å kunne tilknytte kunden, eller ev. få plass i kapasitetskøen. Dette punktet gjelder ikke for prosjekter som er definert som «vanlige strømkunder». Kunden må forplikte seg til fremdriften gjennom inngåelse av avtale med Elvia.
- Oppfølging av fremdrift
Elvia følger jevnlig opp kundens fremdrift. Dersom kunden på et tidspunkt ikke ønsker å gå videre, ikke følger avtalt fremdrift eller betaling, kravene til modenhet etter Elvia sin vurdering ikke lengre er oppfylt, eller lignende, har Elvia rett til å fjerne kundens reservasjon av kapasitet / ta kundens prosjekt ut av køen. Reservert kapasitet vil da fristilles til andre kunder, slik at disse rykker frem i køen.
Mer informasjon
-
Førende krav fra regulerende myndigheter: Fordeling av ledig kapasitet